Laatste dagje...

8 mei 2015 - Bobo-Dioulasso, Burkina Faso

Na een gezellige avond met Marie heb ik vannacht alweer voor de laatste keer in Burkina Faso geslapen. Wat vliegt dat voorbij hè. Ik kijk terug op weer een fijn verblijf hier! Ik heb heel veel kindjes blij kunnen maken met kleinigheidjes. Met kleding, knuffels, slippers, schoenen.
Van al het geld dat ik op school en via vrienden en familie heb ingezameld heb ik heel veel kunnen doen.

Ik zet het eens op een rijtje:
- pennen
- krijtjes
- een tussenplafond laten maken in het achterste gedeelte van de school
- kasten laten maken voor in elk lokaal, met planken erin en een deur erop, om de schriften van de leerlingen in te bewaren
- nieuwe kuipen waar de dames rijst in kunnen maken voor de kinderen
- een nieuwe schoolstempel
- alle leerlingen van de school drie dagen opeenvolgend behandeld tegen parasieten
- geld voor meer dan een jaar wondzorg; zo kan Marie ook hopelijk in een ander dorp een soortgelijk wondzorgproject opzetten
Volgens mij goed besteed! :-)
Dankjewel aan alle donateurs <3

Er is ook een offerte gemaakt om een keukengebouw neer te kunnen zetten. Die was helaas te duur. Niet alleen te duur, maar ook raar duur. Marie en ik hebben ons zitten verbazen over het feit dat er 80 brievenbussen stonden ingepland op de offerte.... Huh? 80 brievenbussen? Precies.
Inmiddels zit ik op Maries kantoor met al mijn bagage naast me. Marie, Nicole en Linda zijn naar de school in Banankélédaga voor het wondzorgproject. Ik heb op mijn beurt de Grand Marché bezocht. De grote markt letterlijk vertaald, ziet er een beetje uit zoals de souks in Marrakech; hele nauwe straatjes vol hele kleine winkeltjes, verkopers, geluiden, geuren.... Ik heb er op aanraden van Marie haar vriend Lasso opgezocht. Hij kende me nog van vorig jaar. ("Jij had toch die djembé gekocht vorig jaar?") Hij heeft een vriend van hem gebeld, die heeft me begeleid door de Grand Marché heen. Je merkt dat dan direct het roepen stopt. Het roepen van "hé blanke, kom es hier, kom es kijken, wil je dit kopen, heeee blanke, mevrouw, mevrouw"
Op het moment dat je daar dan met een Afrikaan loopt, gedragen ze zich ineens anders. En dat was natuurlijk de bedoeling van Marie!
Ondanks wat gedoe met Fita heb ik echt enorm genoten dat ik hier mocht zijn. Marie en ook Woelie hebben weer super voor me gezorgd.
En ik? Ik zou wel ooit terug willen komen... Er is hier nog zoveel te doen.... Wie weet.
Eerst maar es op naar een veilige terugreis. Om 14.00 uur (dat is 16.00 in Nederland) vertrekt de bus naar Ouaga. Om 2 uur 's nachts vertrekt mijn vliegtuig en met wat tussentijd en een overstap ben ik zaterdag rond 13 uur in Brussel!
Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties, bedankt voor jullie interesse in wat ik ben gaan doen.
Liefs en tot snel in Nederland!

1. Marijke:
    8 mei 2015
    Fijn om te horen dat je het toch heel erg fijn hebt gehad, daar ga je tenslotte ook voor en om alle blije snoetjes te kunnen zien.
    Geweldig dat je weer zoveel werk hebt verricht, nu lekker naar huis om iedereen daar weer blij te maken.
    Ik heb dinsdag nog lekker met Yara kunnen knuffelen, wat is ze mooi en vooral ook heel lief. Goede reis doeiiiiiiiii
  2. Audriette:
    veige reis! Tot snel! Xx
  3. Peter:
    8 mei 2015
    Dank voor alle vehalen en goede reis terug!
  4. Jos en Henk:
    8 mei 2015
    mooie reis terug, we hebben genoten van je verslagen!
    lieve groet
  5. Renz:
    8 mei 2015
    Je bent net vertrokken...een goeie reis naar Europa!
  6. Mam:
    8 mei 2015
    Goede reis en tot morgen in Brussel! Lieve groetjes!
  7. Ria van de ven:
    8 mei 2015
    Welkom weer in Nederland en bedankt voor je verhalen. Leuk om te lezen .
  8. Trudy Kappen:
    12 mei 2015
    Ik heb erg genoten van je verhalen , je hebt mooi werk verricht.